Pasek rozrządu to jedna z najprostszych części samochodowych, jednak jej znaczenie jest ogromne. Awaria paska w nowoczesnych konstrukcjach może doprowadzić do wielu skomplikowanych awarii, z całkowitym zniszczeniem silnika włącznie. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie monitorować jego stan i w razie potrzeby dokonać wymiany. A jak wymienić pasek rozrządu w Renault Megane II i jego wersjach?
Silnik K4M 1,6 od Renault
Renault Megane II i jego bliźniacze wersje, czyli Renault Megane CC oraz Renault Scenic II, napędzane są silnikiem K4M. Ta charakterystyczna dla aut koncernu Renault jednostka napędowa posiada pojemność 1,6 litra. Ponieważ każda z posiadających ją, wymienionych wersji Renault, ma bardzo zbliżoną konstrukcję, również wymiana poszczególnych części do Renault w każdej z nich przebiega podobnie. Zasada ta dotyczy także paska rozrządu. W jego przypadku jedyne różnice, jakie mogą występować pomiędzy poszczególnymi modelami, dotyczyć będą praktycznie wyłącznie etapów montażu i demontażu elementów umieszczonych w komorze silnika.
Termin wymiany paska rozrządu w Megane II
W przypadku Renault Megane II i jego wersji pokrewnych producent zaleca, aby wymianę paska rozrządu przeprowadzać co 120 tys. przejechanych kilometrów lub – jeśli auto nie osiągnie wcześniej wspomnianego przebiegu – co 5 lat. Producent nie określa już terminu wymiany urządzeń współpracujących z paskiem, jednak złota zasada powtarzana i propagowana często przez wszystkich specjalistów mówi o tym, aby wymieniać je każdorazowo wraz z paskiem. Wersją minimum jest poddanie ich wówczas dokładnej kontroli i wymiana jedynie tych, które noszą jakiekolwiek ślady zużycia. Skąd tak duża ostrożność? Otóż należy pamiętać, że silnik K4M, jak wszystkie współczesne jednostki napędowe, jest jednostką kolizyjną, a więc w przypadku zerwania paska rozrządu dojdzie w nim do poważnych uszkodzeń lub nawet całkowitego zniszczenia większości elementów konstrukcyjnych.
O czym pamiętać przy wymianie paska?
Rozpoczynając wymianę paska rozrządu w Renault Megane II, Renault Megane CC oraz Renault Scenic II, przede wszystkim należy pamiętać o tym, by wymiany dokonywać jedynie na silniku, którego temperatura jest równa temperaturze otoczenia. Równie ważnymi zasadami dotyczącymi wymiany paska rozrządu są:
- jeśli instrukcja montażu nie nakazuje inaczej, wał korbowy należy obracać zawsze w tym kierunku, w jakim obraca się podczas pracy;
- dokręcanie wszystkich śrub i nakrętek powinno być wykonywane ściśle według zaleceń instrukcji obsługi;
- razem z paskiem rozrządu warto jest wymienić również wszystkie współpracujące z nim elementy, takie jak napinacz, rolki prowadzące, pompa wody oraz poszczególne elementy mocujące, czyli śruby, szpilki i nakrętki.