Chcąc zachować sprawność samochodu, konieczne jest przeprowadzanie okresowych napraw i serwisów. Powiedzenie jak dbasz, tak masz, pasuje tutaj idealnie. To właśnie od użytkowania pojazdu zależy, jak długo będzie on sprawny.
Układ chłodniczy – co i jak
Jednym z najważniejszych układów w samochodzie jest ten, który odpowiada za chłodzenie silnika. Jest on bardzo ważny, gdyż w razie jego uszkodzenia cały silnik może się zepsuć. Jego naprawa jest w wielu przypadkach nieopłacalna.
Do najważniejszych elementów tego układu można zaliczyć pompę wody. Element ten cechuje się dużą wytrzymałością, jednak w pewnych sytuacjach może ulec uszkodzeniu. W tym zakresie dużo zależy od osoby, która użytkuje dany samochód. To właśnie ona powinna zadbać o serwisowanie oraz jak najszybsze zlecanie ewentualnych napraw.
Usterki pomp wody przytrafiają się najczęściej w wyniku zaniedbań eksploatacyjnych. Należy na bieżąco kontrolować stan płynu chłodniczego i co jakiś czas go wymieniać. Z upływem czasu traci on swoje właściwości smarujące. Pompa wody może ulec w tym przypadku zatarciu, co w konsekwencji może uszkodzić silnik.
Pasek pompy
Oczywiście pompa wody musi być w jakiś sposób napędzana. W wielu przypadkach cały układ połączony jest z rozrządem. W innych sytuacjach są to dwa oddzielne paski.
Odpowiednie naprężenie tego elementu odgrywa kluczową rolę. Jeżeli będzie on zbyt mały lub zbyt duży konieczna może okazać się wymiana pompy wody. Niestety w wielu przypadkach również z rozrządem. Wymaga to, więc sporych nakładów finansowych.
Mimo iż pompa wody jest elementem bardzo prostym, może ulec uszkodzeniu w przypadku niewłaściwego montażu któregokolwiek z elementów lub niezapewnienia układowi osiowości. Uszkodzeniu ulega wtedy łożysko, na którym znajduje się koło zamachowe, które napędza pompę. Niestety wyciek płynu chłodniczego może mieć bardzo złe konsekwencje dla silnika.
Ceny naprawy
Usterki pomp wody zazwyczaj kończą się ich wymianą. Cena takich produktów w większości przypadków nie jest wysoka, więc naprawa jest nieopłacalna.
Ceny zależą oczywiście od marki samochodu. Na rynku dostępnych jest także wiele tańszych zamienników. Można jednak przyjąć, że część ta kosztuje od 100 do 250 zł. Nie są to, więc sumy zbyt wygórowane.
Z powodu niskiej ceny wielu mechaników doradza wymianę pompy wody każdorazowa przy zmianie rozrządu. O tym, czy warto podjąć taką decyzję, musi zadecydować właściciel pojazdu. W niektórych sytuacjach jest to dobry ruch. Wszystko zależy jednak od rozwiązań technicznych zastosowanych w danym samochodzie.